Jer (Mario Comolli)                                                

 

Testo originale Traduzione  

(dedicata da Angela a Pierguido)

Jer

 

De spss, col pass di ann, se regorda volentera el temp de quand serom fioeu. Forsi, questa, l' ona nostalgia che la nass da l'ilusion de sleger, per on moment, el pes de l'etaa sora ai spall, o scancell i rugh che scaven la faccia. Se questa l' la reson, lassee che vun coi cavej gris el poda tir-foeura ogni tant, da l'archivi de la memoria, i diapositiv de l'infanzia e incantass a vardaj sul telon di regord . . . Ona c veggia piena de ringher e ona cort che la me pareva granda come ona piazza d'armi. Denter, on regiment de bagaj tra mas'c e tosann, e m in mezz a lor.

 

A quell'etaa, i tribuleri del mond savevom nanca che esisteven; tutt l'era bell e luminos come i mattinn de primavera e, nun, serom la primavera de la vita.

 

Ona c veggia, diseva; ona costruzion del vottcent che la gh' ancam, sia pur cont on quaj particolar trasformaa in del temp. Per esempi la rizzada - quattada col catramm la fa perd a l'ambient on poo de la soa caratteristica genuina. A m, per, la me pias istess e quand gh'hoo l'occasion manchi mai de dagh on' oggiada a sto coregh, in doe hoo movuu i primm pass de la mia infanzia.

 

I robb che vorara cunt-s hinn talment tanti, che soo n de che part cominci. Provaroo coi giornad d'inverna quand fioccava . . . La vos de la mamma, piena d'entusiasmo, che la me ciama: Mario, dessdes! Fiocca! Varda che bellezza !. Come seri content! Anzi, content serom in duu: mi per la nev e la mamma per la mia contentezza. In pressa travi-gi i gamb del lett e correvi a schisci 'l nas contra i veder de la finestra, pien de smania de corr in cort a giug.

 

Con s dom el camisoeu e con la mia mamma che la cercava de famm denter in del s scialI de lana, vardavi e sognavi, coi oeucc avert, la cort trasformada in d'ona steppa. I righ lassaa in la nev dai roeud de la carretta-de-man del legnamee, diventaven i segn del passagg de voeuna de quij slitt di cercatori d'oro del Gicch London, con taccaa-stta ona filera de can meraviglios come 'l Zanna Bianca.

 

Alter vlt, la ficca, l'era 'l velI bianch sui spalI d'ona sposa: la c del numer ses in sul Vial de Porta Volta. Sposa che la spettava nun bagaj a fagh de paggitt ma che, invece, in del s velI de nev, finivom per rotolass denter.

 

Dopo la prima sforaggiada, diventavom tutti di scultor; travom in pee on pigotton con tant de capellasc in coo, ona scoa stt al brasc, d rotondeIl de pelI de naranz al post di oeucc e la pipa de vun di noster nonni in bocca.

 

Quand, poeu, vegneva el moment de f la guerra a ball de nev, se slontanavom on belI poo da l'opera d'arte per paura de ruinalla. In sostanza, sto pigotton, el diventava el distintiv de tutta la cattabrega de la c e cercavom de fall dur pussee che podevom.

 

Con la bona stagion, la cort la diventava - meneman ona pista per i biciclett o on camp de folbal. I bici, cadregoni pesant come marnoni pien de sabbia, eren quij di nster pader. El m, de spess, el me faseva content col lassamm f on girett con la soa a patto, per, che ghe la nettassi. prima de portalIa dessora in c. La vedi ancam, voltada sttsora, poggiada sui d manopol del manuber e s la sella - come on conili coi sciamp per ari - intanta che ghe lustri i sercioni di roeud. Per minga avghela in di pee (in c el spazi disponibil l'era limitaa) la taccavom-s in stanza a on canchen pientaa in del mur. Insc, quand de ntt me capitava de dessedamm, non ve disi che stremizzi ciappavi al trovamm, ogni volta, sto impiccaa ch'el me pendeva quasi sul coo.

 

In di moment che se giugava a la balla, pareva de vess a San Sir. I ringher diventaven la tribuna da doe i noster mamm sbragiaven con tutt el fiaa che gh'aveven in gola. Sia ben ciar che l'era minga quell che adess ciamen tifo; se trattava, dom, de famm cap che se consciavom i scarp de sbatt via, avarom dovuu f i cunt col battipagn. Tra el rebellott che faseva la naja e i strill di mamm, ecco entr in scena l'arbitro - la Maria portinara - che la sospendeva subet la partida col s perentori: Basta o dito !. (Donna de gesa, la seguiva l'insegnament de minga nomin el nomm del Signor per nagtta e, insc, Dio el diventava dito). La conclusion l'era giam blla se, fin a quell moment, nessun veder l'era andaa in tcch. La Maria portinara la gh' ancam e la gh'ha pussee de novant'ann: on donnin de l'aj, viscora come on pessin.

 

Quand el temp l'era bell, che fera in cort! Coi tosann, cantavom in serc el repertori di tirater d'ona volta: dal Giro giro tondo casca il mondo. . . a Le belle statuine d'oro e d'argento . . . e tanti alter an'm. I mamm, denanz ai uss di c, come tripillaven a ved i s pattanitt - tegnuu per man dai pussee grandej - topicc sui sass de la rizzada! Cantavom tucc 'me cherubitt e quelll'era vun di pcch moment che combinavom n di disaster.

 

De giug in cort n'emm faa ona pelI: a scondes, ai cicch, a bandera, a toppa, al mond, a guardi e lader, a te ghe l'hee, a balla velenada, a gira la goeubba, a cavallina, a chi toccatacca, a damm e cavalier, senza cunt i ripiegh - in di giornad de brutt temp - quand a gruppett de trii o quatter se infognavom in di c coi nster racclt de bollitt, de cartolinn del Liebigh, de figurinn, de soldaa de carta, o a giug a la scoeula o a f ona partida ai cart.

 

Ogni occasion l'era bona per invent on gioeugh noeuv: dal pass sott al venter d'on cavall taccaa ai stangh d'on carr fermo in cort, al spett che vers sera tornass indree, con la soa carretta-de-man, el Luisin Caravati ch'el metteva-gi, sul PiazzaI de Porta Volta, el banch del ccco, di sorbett, di granid, de l'inguria o di castgn a segonda di stagion. Con la scusa de juttall a f el zappll per vegn dent in cort {el gh'aveva ona gamba de legn} cercavom de procurass a gratis d o tr castegn, ona fetta d'inguria o ona quaj altra golosara che la podeva capit sott'man.

 

A carnevaa l'era la festa di stelI filant: dopo avenn tiraa on poo tra oha ringhera e l'altra, ghe passavom sotta intanta che sonavom la trombetta e se buttavom adoss i coriandol. On quajdun el gh'aveva pitturaa, sora ai laver, duu barbisitt faa col buscion brusaa s la fiammella de la candela: l'era l'illusion de vess in maschera. Quand, poeu, sul marciap appena foeura del porton, compariva el Luigino del numer cinqu, vestii e truccaa come Sciarlott, la festa l'era completa. VedeIl a f gir la gianetta, cammin coi pont di pee in foeura e infil in del saccoccin del gil l'orologg taccaa a la cadena senza manca toccall, l'era el massim del divertiment.

 

E el teater che fasevom sul ripianin de la mia scala? I basej eren i poltronett e mi seri el Tecoppa ch'el cercava de regordass 'na quaj parola de la recita veduda, la domenega prima, al teatrin de l'oratori.

 

In del casermon in doe son nassuu, insema a l'erba verda gh'era tr donn con la data de nascita intorna al 1850: la Giletta, la Celesta e la Miloeu. On terzett del temp de Garibaldi, tr caritid semper dispost a tir ona presa de tabacch; per la Celesta, che la stava sul m pian, ai fornitur de Macuba e Scaietta ghe pensavi m e insc - dent per dent - ghe guadagnavi ona riga de ciccolatt.

 

In di c del vecc Milan come la mia, i inquilitt formaven on'unica famiglia in doe i battibecch andaven minga pussee in l d'on gir de valzer; voeuri d che ghe daven on poo de brio al tran tran de la vita de tutt'i d e finiven l. Infatti, tucc se voreven ben e in di moment del bisogn, omen e donn, giovin e vecc, eren semper pront a dass ona man e juttass vun con l'aIter sott ai oeucc attent de la cort in doe ancam adess - ma cont on copion divers - se seguita a recit l'eterna sceneggiada de la vita.

 

Dopo i giornad de tristezza, quand se compagnava on quajdun al foppon, con la nascita d'on pop vegneva quei de legria. Per mi ona giornada bella l' stada quand, in del m coeur, gh' nassuu l'amor. L'era el temp di calzon curt e del primm basin che gh' hoo daa a ona tosa con gi per la s' cenna d trezz longh e negher ' me 'l carbon e che, poeu, hoo sposaa.

 

E adess vorara conclud sto girett, intorna a l' ann 1920, con trii regord particolar. El primm el se riferiss al deposit d'on madonnatt (come 'l ciamavom nun) pien de statov e statovinn de gess che rapresentaven la gran part di personagg de la nostra religion: dal Signor a la Madonna, dal Ges in cros ai sant, ai besti che podeven compar in d'on presepi. Ogni tant vegneva l on quajdun a pitturaj e nun fioeu, in roccol, passavom di or a vard quell che faseven, senza moeuves n cip. Ai noster oeucc, sti artigian, diventaven i Giotto, i Raffaell, i Michelangiol, i Tizian che componeven la prima pagina d'on liber de la storia de la pittura, scritta appsta per nun. Stt ai pennej di quij man espert spariva el bianch senza vita del gess, per dagh pst ai color che incantaven i nster oeucc e animaven i statovinn.

 

El segond argoment l' quell che l'ha semper tegnuu viv el m interess de fioeu: tre rimess, in cort, per altertant autombil. In la prima gh'era on'ambulanza, in quell temp ciamada lettiga, cont on nmm che l'era on'ironia La Vigile - Servizio Urgente. El pussee di vlt, quand rivava l'ordin de socor on quajdun, l'era minga pcch el temp che passava prima ch'el sciaffoeur (l'Augusto) el podess mttela in mto e part.

 

In del segond garage (se diseva anca insc, a la francesa, senza f sent la e final) gh'era a tecc l'autombil del padron de c, el scior Bosis, che quand el compariva in cort con quella soa barbetta candida e quell'aria distinta, el pareva on personagg de riguard appena vegnuu foeura da on romanz del vttcent. L'era ben vist perch ai s inquilitt - tucc operari - el ghe faseva pag on fitt pussee che onest; ona brava persona che l'ha faa del ben anca dpo mrt col lass ered di s c, l'Ospedal Maggior de Milan (la C Granda).

 

In l'ultima rimessa, ecco voeuna di primm auto sportiv de l'epca: ona Diatto. Quand el sciaffoeur la lavava el ghe faseva ona quaj riparazion, tutt'i fioeu de la cort gh'j aveva intorna pront a dagh ona man col passgh ona mnera, on casciavit, on strasc. L'era ona machina scoverta, d'on gris perla, lustra come on specc, con duu fanaj de otton che pareven duu so e on coercett sul serbatoj de l'acqua (el radiator) a forma de dnna coi al. La soa velocitaa l'era de circa 60 Km l'ora che, per quij temp, l'era on sfid i limit de prudenza e sicurezza, sia per chi guidava che per chi girava per strada. Quand la Diatto la se moveva per and foeura, tutt'i bagaj la compagnaven sul porton e restaven l a remiralla fin quand la spariva in lontananza. L'era on miragg e nissun l'avara mai pensaa che anca per on quajdun de la naja sara vegnuu anca per l, el moment de 'vegh l'automobil.

 

El terz regord l' quell d'ona figura patetiga: el Michee Pagan, prestinee. On mm a l'antiga, lavorador, che rarament hoo vist vestii in maniera diversa del solit: on gipponin de lana leggera coi manich curt e on para de calzon bianch de farina, che ghe daven l'aria d'on pess imboraggiaa, pront de mett in padella. El lavorava semper: me par de vedell an'm in genoeugg denanz a on caldaron, intent a impast la farina a forza de brasc. Quanti volt - sudaa 'me on poresin ghe sar colaa ona gotta de sudor in del paston ! Di s michett ctt in del vecc forna a legna, n'emm mangiaa tutti ona montagna: quell pan, come importanza, el vegneva subit dopo la ciuccia de la mamma.

EI Michee el gh'aveva tr tosann: l'Angela, la maggiora, la Mariuccia, insc bella e la Luigia, l'ultima. Propi in l'etaa che se comincia a derv i oeucc s tutt quell che ne circonda e, d per d, se slonga la lista di cognizion che se impara da la vita, la Mariuccia e la Luigia, a distanza de pcch temp, moeuren tucc e d.

 

Questi hinn staa i primm duu lutti de la naja, i primm colp d'ala negher che hann faa divent seri i noster bocch de fioeu, abituaa dom a sorid. Al d del funeral, la prestinera - diventada de marmor - l'era l dedree del banch a servi client dopo ch'el Michee, in la ntt, se p pens che l'avess mes'ciaa sudor e lagrim. A l gh'era minga concess de perdes in del dolor pussee del temp necessari per compagn al foppon quij cass de legn sgresg. El s dover el restava semper quell de n f manc el pan a tutta quella povera gent che la ghe se strengeva intorna trista e magonenta. Sta lezion del Michee sul sens del dover, semm staa bon de capilla anca nun bagaj. El pover mm, gi mezz struppi per i gran fadigh, subit dopo che i s d rondinell eren volaa via dal nid, l' divent ancam pussee sotturna e sciabalent.

 

E ch se smorza el riflettor che l'ha inluminaa el palchscenich de la c in doe sont nassuu e in doe hoo vivuu i m primm sedes ann de vita.

 

Jer . . . Incoeu . . . Pussee de mezz secol !

 

On ciao al m Vial de Porta Volta che, per m, l' adree a divent, pian pianin, on vial del tramont in doe i primm nebbi de l'autunn de la mia esistenza comincen a saramm denter in del frecc de la soa ragnera grisa. Forsi l' per quest che, ogni tant, me volti indree a cerc el so de la mia lontana primavera.

 

Milan, Genar 1978

 

 

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