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Testo originale | Traduzione | |
(dedicata da Angela a Pierguido)
Jer De spèss, col passà di ann, se regorda volentera el
temp de quand serom fioeu. Forsi, questa, l'è ona nostalgia che la nass da
l'ilusion de slegerì, per on moment, el pes de l'etaa sora ai spall, o
scancellà i rugh che scaven la faccia. Se questa l'è la reson, lassee che vun
coi cavej gris el poda tirà-foeura ogni tant, da l'archivi de la memoria, i
diapositiv de l'infanzia e incantass a vardaj sul telon di regord . . . Ona cà
veggia piena de ringher e ona cort che la me pareva granda come ona piazza
d'armi. Denter, on regiment de bagaj tra mas'c e tosann, e mì in mezz a lor. A quell'etaa, i tribuleri del mond savevom nanca che
esisteven; tutt l'era bell e luminos come i mattinn de primavera e, nun, serom
la primavera de la vita. Ona cà veggia, diseva; ona costruzion del vottcent
che la gh'è ancamò, sia pur cont on quaj particolar trasformaa in del temp. Per esempi la
rizzada - quattada col catramm
la
fa perd a l'ambient on poo de la soa caratteristica genuina. A mì, però, la me
pias istess e quand gh'hoo l'occasion manchi mai de dagh on' oggiada a sto
coregh, in doe hoo movuu i primm pass de la mia infanzia. I robb che vorarìa cuntà-sù hinn talment tanti, che
soo nò de che part comincià. Provaroo coi giornad d'inverna quand fioccava . .
. La vos de la mamma, piena d'entusiasmo, che la me ciama: «Mario, dessédes!
Fiocca! Varda che bellezza !». Come seri content! Anzi, content serom in
duu: mi per la nev e la mamma per la mia contentezza. In pressa travi-giò i
gamb del lett e correvi a schiscià 'l nas contra i veder de la finestra,
pien de smania de corr in cort a giugà. Con sù domà el camisoeu e con la mia mamma che la cercava
de famm denter in del sò scialI de lana, vardavi e sognavi, coi oeucc avert, la
cort trasformada in d'ona steppa. I righ lassaa in la nev dai roeud de la
carretta-de-man del legnamee, diventaven i segn del passagg de voeuna de quij
slitt di «cercatori d'oro» del Giècch London, con taccaa-sòtta ona filera de
can meraviglios come 'l «Zanna Bianca». Alter vòlt, la fiòcca, l'era 'l
velI bianch sui spalI d'ona sposa: la cà del numer ses in sul Vial de Porta
Volta. Sposa che la spettava nun bagaj a fagh de paggitt ma che, invece, in del
sò velI de nev, finivom per rotolass denter. Dopo la
prima
sforaggiada, diventavom tutti di scultor; travom in pee on
pigotton con tant de
capellasc in coo, ona scoa sòtt al brasc, dò rotondeIl de pelI de
naranz al post di oeucc e
la pipa de vun di noster nonni in bocca. Quand, poeu, vegneva el moment
de fà la guerra a ball de nev, se slontanavom on belI poo da «l'opera d'arte»
per paura de ruinalla. In sostanza, sto pigotton, el diventava el distintiv de
tutta la
cattabrega de la cà e cercavom de fall durà pussee che podevom. Con la bona stagion, la cort la
diventava -
meneman ona pista per i biciclett o on camp de folbal. I bici,
cadregoni pesant come
marnoni pien de sabbia, eren quij di nòster pader. El
mè, de spess, el me faseva content col lassamm fà on girett con la soa a patto,
però, che ghe la nettassi. prima de portalIa dessora in cà. La vedi ancamò,
voltada sòttsora, poggiada sui dò manopol del manuber e sù la sella - come on
conili coi sciamp per ari - intanta che ghe lustri i sercioni di roeud. Per
minga avèghela in di pee (in cà el spazi disponibil l'era limitaa) la
taccavom-sù in stanza a on canchen pientaa in del mur. Inscì, quand de nòtt me
capitava de dessedamm, non ve disi che
stremizzi ciappavi al trovamm,
ogni volta, sto impiccaa ch'el me pendeva quasi sul coo. In di moment che se
giugava a la balla, pareva de vess a San Sir. I ringher diventaven la tribuna da
doe i noster mamm sbragiaven con tutt el fiaa che gh'aveven in gola. Sia ben
ciar che l'era minga quell che adess ciamen tifo; se trattava, domà, de famm capì che se consciavom i scarp
de sbatt via, avarìom dovuu fà i cunt col battipagn. Tra el
rebellott che
faseva la
naja e i strill di mamm, ecco entrà in scena l'arbitro -
Quand el temp l'era bell, che fera in cort! Coi
tosann, cantavom in serc el repertori di tirater d'ona volta: dal «Giro giro tondo casca il mondo. . .» a «Le belle statuine
d'oro e d'argento . . .» e tanti alter an'mò. I mamm, denanz ai uss di cà, come
tripillaven a vedé i sò
pattanitt - tegnuu
per man dai pussee grandej -
topiccà sui sass de la rizzada! Cantavom tucc 'me
cherubitt e quelll'era vun di pòcch moment che combinavom nò di disaster. De giugà in cort n'emm faa ona
pelI: a scondes, ai cicch, a bandera, a toppa, al mond, a guardi e lader, a te
ghe l'hee, a balla velenada, a gira la goeubba, a cavallina, a chi toccatacca,
a damm e cavalier, senza cuntà i ripiegh - in di giornad de brutt temp - quand
a gruppett de trii o quatter se infognavom in di cà coi nòster raccòlt de
bollitt, de cartolinn del Liebigh, de figurinn, de soldaa de carta, o a giugà a
la scoeula o a fà ona partida ai cart. Ogni occasion l'era bona per
inventà on gioeugh noeuv: dal passà sott al venter d'on cavall taccaa ai stangh
d'on carr fermo in cort, al spettà che vers sera tornass indree, con la soa
carretta-de-man, el Luisin Caravati ch'el metteva-giò, sul PiazzaI de Porta
Volta, el banch del còcco, di
sorbett, di granid, de l'inguria o di castègn a
segonda di stagion. Con la scusa de juttall a fà el
zappèll per vegnì dent in
cort {el gh'aveva ona gamba de legn} cercavom de procurass a
gratis dò o trè castegn, ona fetta d'inguria o ona quaj altra golosarìa che la
podeva capità sott'man. A carnevaa l'era la festa di
stelI filant: dopo avenn tiraa on poo tra oha ringhera e l'altra, ghe passavom
sotta intanta che sonavom la trombetta e se buttavom adoss i coriandol. On
quajdun el gh'aveva pitturaa, sora ai
laver, duu barbisitt faa col
buscion
brusaa sù la fiammella de la candela: l'era l'illusion de vess in maschera.
Quand, poeu, sul marciapè appena foeura del porton, compariva el Luigino del
numer cinqu, vestii e truccaa come Sciarlott, la festa l'era completa.
VedeIl a fà girà la gianetta, camminà coi pont di pee in foeura e infilà in
del saccoccin del gilè l'orologg taccaa a la cadena senza manca toccall, l'era
el massim del divertiment. E el teater che fasevom sul
ripianin de la mia scala?
I basej eren i poltronett e mi seri el Tecoppa ch'el cercava de regordass 'na
quaj parola de la recita veduda, la domenega prima, al teatrin de l'oratori. In del casermon in doe son nassuu, insema a l'erba
verda gh'era trè donn con la data de nascita intorna al 1850:
In di cà del vecc Milan come la mia, i inquilitt
formaven on'unica famiglia in doe i battibecch andaven minga pussee in là d'on
gir de valzer; voeuri dì che ghe daven on poo de brio al tran tran de la vita
de tutt'i dì e finiven lì. Infatti, tucc se voreven ben e in di moment del
bisogn, omen e donn, giovin e vecc, eren semper pront a dass ona man e juttass
vun con l'aIter sott ai oeucc attent de la cort in doe ancamò adess - ma cont on copion divers - se seguita a
recità l'eterna sceneggiada de la vita. Dopo i giornad de tristezza,
quand se compagnava on quajdun al foppon, con la nascita d'on popò vegneva quei
de legria. Per mi ona giornada bella l'è stada quand, in del mè coeur, gh'è
nassuu l'amor. L'era el temp di calzon curt e del primm basin che gh' hoo daa a
ona tosa con giò per la s' cenna dò trezz longh e negher ' me 'l carbon e che,
poeu, hoo sposaa. E adess vorarìa conclud sto
girett, intorna a l' ann 1920, con trii regord particolar. El primm el se
riferiss al deposit d'on madonnatt (come 'l ciamavom nun) pien de statov e
statovinn de gess che rapresentaven la gran part di personagg de la nostra
religion: dal Signor a El segond argoment l'è quell
che l'ha semper tegnuu viv el mè interess de fioeu: tre rimess, in cort, per
altertant automòbil. In la prima gh'era on'ambulanza, in quell temp ciamada
lettiga, cont on nòmm che l'era on'ironia « In del segond garage (se diseva
anca inscì, a la francesa, senza fà sentì la «e» final) gh'era a tecc l'automòbil
del padron de cà, el scior Bosis, che quand el compariva in
cort con quella soa barbetta candida e quell'aria distinta, el pareva on
personagg de riguard appena vegnuu foeura da on romanz del vòttcent. L'era ben
vist perchè ai sò inquilitt - tucc operari - el ghe faseva pagà on fitt pussee
che onest; ona brava persona che l'ha faa del ben anca dòpo mòrt col lassà ered
di sò cà, l'Ospedal Maggior de Milan ( In l'ultima rimessa, ecco
voeuna di primm auto sportiv de l'epòca: ona Diatto. Quand el sciaffoeur la
lavava ò el ghe faseva ona quaj riparazion, tutt'i fioeu de la cort gh'j aveva
intorna pront a dagh ona man col passàgh ona mènera, on casciavit, on strasc.
L'era ona machina scoverta, d'on gris perla, lustra come on specc, con duu
fanaj de otton che pareven duu so e on coercett sul serbatoj de l'acqua (el radiator)
a forma de dònna coi al. La soa velocitaa l'era de circa El terz regord l'è quell d'ona
figura patetiga: el Michee Pagan, prestinee. On òmm a l'antiga, lavorador, che
rarament hoo vist vestii in maniera diversa del solit: on
gipponin de lana
leggera coi manich curt e on para de calzon bianch de farina, che ghe daven l'aria d'on pess
imboraggiaa,
pront de mett in padella. El lavorava semper: me par de vedell an'mò in
genoeugg denanz a on caldaron, intent a impastà la farina a forza de brasc.
Quanti volt - sudaa 'me on poresin ghe sarà colaa ona gotta de sudor in del
paston ! Di sò michett còtt in del vecc forna a legna, n'emm mangiaa tutti ona
montagna: quell pan, come importanza, el vegneva subit dopo la ciuccia de la
mamma. EI Michee el gh'aveva trè
tosann: l'Angela, la maggiora,
Questi hinn staa i primm duu
lutti de la naja, i primm colp d'ala negher che hann faa diventà seri i
noster bocch de fioeu, abituaa domà a sorid. Al dì del funeral, la prestinera
- diventada de marmor - l'era là dedree del banch a servìi client dopo ch'el
Michee, in la nòtt, se pò pensà che l'avess mes'ciaa sudor e lagrim. A lù
gh'era minga concess de perdes in del dolor pussee del temp necessari per
compagnà al
foppon quij cass de legn
sgresg. El sò dover el restava semper
quell de nò fà mancà el pan a tutta quella povera gent che la ghe se strengeva
intorna trista e magonenta. Sta lezion del Michee sul sens del dover, semm
staa bon de capilla anca nun bagaj. El pover òmm, già mezz
struppi per i gran
fadigh, subit dopo che i sò dò rondinell eren volaa via dal nid, l'è diventà
ancamò pussee
sotturna e sciabalent. E chì se smorza el riflettor
che l'ha inluminaa el palchscenich de la cà in doe sont nassuu e in doe hoo
vivuu i mè primm sedes ann de vita. Jer
. . . Incoeu . . . Pussee de mezz secol ! On
ciao al mè Vial de Porta Volta che, per mì, l'è adree a diventà, pian pianin, on vial del tramont in doe i primm
nebbi de l'autunn de la mia esistenza comincen a saramm denter in del frecc de
la soa ragnera grisa. Forsi l'è per quest che, ogni tant, me volti indree a
cercà el so de la mia lontana primavera.
Milan, Genar 1978 |
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