Da l'ombra al soo (Edoardo Gelatti)    

 

Testo originale Traduzione letterale 

 

Da l'ombra al soo

 

Passavi arent  al Dom, l'altra mattina,

e hoo pensaa de andà dent a dà on' oggiada.

De foeura, on gran fracass; ma in la navada

immensa, tra i colonn ertegh,  maestos,

chi parlava el parlava a bassa vos

          e, in de l'andà sù e giò, quella mattina,

          fin i mè pass gh'aveven la sordina.

 

Mì ghe guardavi ai quader, ai scoltur,

ai lapid, dai parol che intendi pocch...

El latin mì el capissi... on tant al tocch

sicché podevi nò 'veggh la pretesa

de leggel propri in l'ombra de la gesa,

          dove i quader, i lapid, i scultur,

          giugaven tucc a scondes, in del scur!

 

In quel scur che, sù in alt, l'è pussee intens

e el fa parì i contorni on poo nebbiaa;

in alt, dove i pilaster sagomaa

faa su dai nost maister Campiones

ponten su i volt, per sostegnin el pes,

         propri là, dove el scur l'è pussee intens

         causa el fum di candel e de l'incens.

 

La penombra del Dom la suggeriss

i penser... i proposit... i rimpiant...

Certi rob, che ne paren important

quand se sperlen  domà  con la Reson,

cambien, chì dent, la forma e i dimension.

          La vastità del Dom la suggeriss

          che, in confront, tutt el rest el se spiattiss!

 

...A i mè penser, ormai, gh'hoo faa la tara;

quant ai proposit... sont on poo in ritard!...

Gh'hoo di rimpiant, quell sì; ma a 'sto riguard

me rassegni, e contenti almen la vista,

guardand el mond con l'anim d'on artista,

          che se anca a i sò penser el fa la tara,

          on quaicoss, tutt'i dì, ancamò  l'impara.

 

Ma poeu, quella mattina, a !'improvvis,

hoo notaa... come fuss on cambiament.

...Gh'era pù tanto scur: in quell moment

el soo l'era andaa a batt su on finestron,

e cent color, de tutt'i gradazion,

           fiorii, quella mattina, a !'improvvis,

           ciappaven on gran spicch,  in mezz al gris!

 

Come l'arcobalen dopo la pioeuva,

come on foeugh d'artifizi in piena nott,

l'accendes di color inscì in d'on bott

l'haa illuminaa la gesa... e anca el cervell...

Me son ditt, tra de mì: - Guarda che belI!

          EI par l'arcobalen dopo la pioeuva!

          ...E hoo sentìi, dent, come ona gioia noeuva.

 

EI soo... i color... Eccola lì la vita!

Quader, stavov, affresch hinn trasformaa;

e i pilaster, te' lì,  paren slongaa!

Che bei rob pò fà l'Omm, se propi el voeur

lassà che i man sien comandaa dal coeur...

           s'el voeur intend el sens che gh'ha la vita...

           s'el riess a perd mai la strada dritta!

 

...Intanta el soo el cammina, e cont i ragg

el pizza  alter vedrad, in succession. ...

Tocchej de veder coloraa...! Illusion

che tanti list de piomb tegnen ligaa!...

 Mì guardi... e guardi... e resti lì incantaa...

            e el soo el và adrée a diping, cont i sò ragg,

            continuand, pian pian, in del sò viagg!

 

Dall'ombra al sole

 

Passavo accanto al Duomo, l'altra mattina,

ed ho pensato di entrare a dare un'occhiata.

Di fuori, un gran frastuono; ma nella navata

immensa, tra le colonne massicce, maestose,

chi parlava, parlava a bassa voce

      e, nell'andar su e giù, quella mattina,

      persino i miei passi avevano la sordina.

 

Io rimiravo i quadri, le sculture,

le lapidi, dalle parole che capisco poco...

Il latino io lo capisco...approssimativamente,

sicché non potevo avere la pretesa

di leggerlo proprio nell'ombra della chiesa,

      dove i quadri, le lapidi, le sculture,

      giocavano tutti a nascondino, nell'oscurità!

 

In quel buio che su in alto, è più intenso

e fa sembrare i contorni un po' annebbiati;

in alto, dove i pilastri sagomati,

eretti dai nostri maestri Campionesi,

si appoggiano sulle volte, per sostenerne il peso,

      proprio là, dove il buio è più intenso

a causa del fumo delle candele e dell'incenso.

 

La penombra del  Duomo suggerisce

i pensieri... i propositi... i rimpianti...

Certi fatti, che ci paiono importanti

quando si considerano solo con la Ragione,

cambiano, qui dentro, la forma e le dimensioni.

      La vastità del Duomo suggerisce

      che, al confronto, tutto il resto si appiattisce!

 

... Ai miei pensieri, ormai, sono abituato;

quanto ai propositi... sono un po' in ritardo!...

Ho dei rimpianti, quello sì; ma a questo riguardo

mi rassegno, e sazio almeno la vista,

guardando il mondo con l'anima d'un artista,

      che se anche ai suoi pensieri è abituato,

      qualche cosa, tutti i giorni, ancora impara.

 

Ma poi, quella mattina, all'improvviso,

ho notato... come ci fosse un cambiamento.

...Non c'era più tanto buio: in quel momento

il sole batteva su di una vetrata,

e cento colori, di ogni gradazione,

      fioriti, quella mattina, all'improvviso,

      prendevano un gran risalto, in mezzo al grigio!

 

Come l'arcobaleno dopo la pioggia,

come un fuoco d'artificio in piena notte,

l'accendersi di colori così all'improvviso

ha illuminato la chiesa... e anche la mente...

Ho detto, tra mè: - Guarda che bello!

      Sembra l'arcobaleno dopo la pioggia!

      ... E ho sentito, dentro, come una gioia nuova.

  

Il sole... i colori... Eccola lì la vita!

Quadri, statue, affreschi sono trasformati;

e i pilastri, eccoli, sembrano allungati!

Che belle cose può fare l'Uomo, se proprio vuole

lasciare che le mani siano comandate dal cuore...

      se vuole intendere il senso che ha la vita...

      se riesce a non perder mai la strada dritta!

 

... Intanto il sole cammina, e con i raggi

accende altre vetrate, in successione...

Pezzetti di vetro colorati...! Illusioni...

che tante strisce di piombo tengono legate!...

Io guardo... e guardo... e rimango lì incantato...

      e il sole continua a dipingere, con i suoi raggi,

      continuando, piano piano, nel suo viaggio!

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